Search This Blog

Monday 14 November 2016

november 2016

Meniti sebuah kehidupan bukan dengan hanya meneruskan saja jalan hidup ini.
juga terlalu bosan jika rutin asyik berulang
hidup siapa yang tidak pernah susah atau gundah gulana?

dengan keadaan di Malaysia
minyak masak 5kg dari rm13.40 naik keterlaluan sehingga rm20 lebih
hingga ke hari ini,belum berkesempatan membeli yang baru dengan harga baru.
namun,
hampir seminggu juga aku asyik fikirkan soal rugi..kenapa tak sediakan stok awal-awal?
bukan kita tahu kenaikan terlalu mendadak.
kita kena terima atau terpaksa.
tapi..di sudut kampung sana...aku terfikir,akan ada seorang ayah dan ibu akan membilang dengan jari.
akan mngira duit syiling yang tersimpan.

minyak kereta..rasanya aku sudah mampu mengagak yang tiap-tiap 1hb akan ada berita yang membuat orang ramai berbaris di stesen-stesen minyak.

bila dua-dua minyak ini meningkat harga maka akan memberi kesan pada barang harian.
mungkin nasi lemak?
mungkin ayam goreng di pasar malam?

hidup di bandar ada susah,ada senangnya.
begitu juga di kampung....

satu fenomena yang aku selusuri tahun ini yang membuat aku 'terbuka'
fenomena 11 november..bila online sale terutamanya dari negara China mengaut keuntungan berbillion....rezeki.
walhal tarikh ini ialah ulangtahun kelahiran adikku-zhi ming yg ke-20 tahun.
marketing yang sangat-sangat berkuasa hanya dalam masa sehari.

hidup ini untuk belajar dan belajar melalui hidup

ayuadinah@elensha empire

No comments:

Post a Comment